Adds BY Nuffnang

24 February 2014

Pasta Bebola Daging


Inilah cerita hari minggu kami yang lepas.  anyway aku start makan Pasta beefball ni pun masa mengunjungi rumah kawan ku Hajarah.  Masa makan kat rumah dia tu teringat plak kat Husband..teringin nak buat untuk dia pulak..yelah bila balik citer ngan dia, risau plak hubby aku tu telan air liur je...ksian dia.  So balik dari rumah Hajarah tu, aku takdelah cite ape2..just masuk bilik terus tido..so pagi esoknyer dia tanya "awak makan ape malam tadi?" just jongket2 bahu je..aku tak jawap pun soalan dia...pada hal dalam hati ni excited nak citer ngan dia betapa enaknyer rasa beefball tersebut..so semalam aku mendapat peluang..yelah before this asik busy dengan weekend activity. So..after sarapan kami terus berkejaran ke Mydin.  Cari punyer carik tak jumpa beefball.  so aku pun pangjangkan langkah ke Alamanda plak..jumpalah beefball jenama AZMY..so bermula lah sesi masak memasak di rumah kami..
Pasta Beef Ball

Amacam..nampak lazat tak??

inilah hubby ku yang berselera makan

beef ball, sayur and kuah lada hitam

Ok nak resepi eh...

Untuk sos lada hitam yang sangat gravy..dan marvaelous..

Bahan-bahan:

2 sudu marjerin
1 biji bawang holand dipotong dadu
beberapa ketul cendawan butang dihiris nipis
2 sudu brown sos dibansuh dengan 2 gelas air panas
1 sudu lada hitam
2 ulas bawang putih
2 sudu sos lada hitam 

Cara-cara

Tumbuk lumat bawang putih dan lada hitam. Panaskan marjerin dalam periuk.  Tumiskan bawang holand yang telah didadu dan bawang putih dan lada hitam yang telah ditumbuk tadi.  Biarkan sampai naik bau, kemudian masukkan cendawan butang.  Kacau rata kemudian masukkan bancuhan  brown sos.  Tambahkan sos lada hitam kemudian kacau hingga pekat. No need "perasa/garam" hokey..

Mash Potato

2 Biji kentang yang telah direbus
Air Panas
1 sudu mustard
* kacau dan lenyek-lenyek kan sampai halus

Ok aku nak bagi petua sikit..masa nak rebus kentang tu, letak kan 1 slice cheesdale ke dalam air rebusan tersebut bagi menhilangkan rasa pahit.  Ok, aku rebus kentang  sekali dengan carrot..sebab nak senangkan keje kan..lepas angkat carrot dan kentang tersebut yang telah empuk, aku masukkan pulak sayur brocoli dalam air rebusan yang sama.  Tapi sayur brocoli aku tak rebus lama, lebih kurang dalam 3 minit je, aku terus angkat dan toskan..Then hidangkanlah..Alhamdulillah, mula-mula ingat hubby tak suka masakan western ni, tapi bila tengok dia bertambah masa makan..huh lega...





No comments:

Post a Comment