Adds BY Nuffnang

11 November 2013

Cheese Cake Senja Nan Merah,,hahahha

Hahahhahah...suka hati aku je nak letak nama cake tu ape..asalnyer cake tu diberi nama snow white cheese cake tapi aku ape peduli, aku nak juga letak nama cake tu senja nan merah coz kalau sume putih, nek juling mata ku ni hah..ok lah alkisahnyer, pagi tu aku berguling-guling di atas katil kerana kemalasan yang amat sangat.  Malas sebab ape?? ooo korang nak tahu eh..ermm semalam malam sebelum semalam kena ceramah free dengan laki aku sebab asik ajak dia kuar jalan-jalan je. ish..aku ni asik nak berjalan je kan..patutlah kena marah, so dia kata hari ahad adalah perintah berkurung! huh kejam...bosang sungguh! so aku ni pantanglah kena ceramah, mulalah keluar muncung ni panjang sedepa dan mulalah timbul rasa bersalah kat perasaan laki aku kan..hahahah pompuan memang camtu bro, sensetive (betul ke aku eja camni??)  so si suami pun mulalah pujuk memujuk dan rundingan damai diadakan.  Ok aku cakap, boleeehhh...kalau nak duk rumah..tapi bawa aku pi beli barang kek..muahahah dari mana aku dapat idea nak baut kek tu pun tak tahulah. tetibe je terlintas.. Resepi?? aku men belasah je ikut barang-barang yang sempat aku beli je, tapi alhamdulillah jadi juga akhirnya..
Hah ini lah antara bahan-bahannya...
kena mix betul-betul sampai jadi warna putih dan pekat
Inilah sebab aku nama kan senja nan merah
Aku tak suka serabut sangat..so aku hias simple-simpel je yang penting comel..
In the making...
Ini boss aku..alhamdulillah dapat komen membina daripada dia



Resepi Cheese Cake senja nan merah...(aku men agak-agak je)

Bahan Kek

120 gm tepung kek superfine
2 sudu besar minyak jagung
4 biji telur
1 sudu kecil ovelet
1 sudu kecil baking powder
60 gm gula caster
40 ml  air
2 sudu kecil tepung jagung
sedikit pewarna

Untuk Hiasan
 
250 gm cream cheese
setengah cawan susu pekat manis
cheedar yang diparut (untuk hiasan)

Cara-cara

Mix kan semua bahan-bahan tadi kecuali pewarna dan minyak jagung.  Guna mixer tau. Mix sampai adunan jadi warna putih dan pekat.  Pastu masuk minyak jagung dan mix guna senduk jer.  Pastu ambil sedikit adunan letak lah pewarna ape pun korang suka (tak letak pun takpe). Then amik loyang dan sapu kan butter di sekelilingnyer. then curah adunan putih selang seli dengan adunan yang bewarna tu.  Pastu masuk dalam oven dan bakar pada suhu 140 celcius dalam 30 ke 45 minit.  Ok for your info, kek ni memang tak naik tinggi sangat but if nak nampak tinggi korang kena lah buat dua kali.  Tapi aku kan malas, so aku buat sekali je. Tu yang nampak kek aku rendah je..

untuk hiasan pulak, korang mix kan creem cheese dengan susu (guna mixer). Pastu bila kek dah masak, korang salutkanlah sekeliling kek tu.  Kalau korang buat 2 kali adunan, sebelum ditindang dengan kek lagi satu tu, korang leh sapu tengah-tengah nyer dengan creem cheese and then baru salut keseluruhan kek tersebut.  Last sekali, taburlah cheedar tadi di sekeliling kek yer..pastu hiaslah suka hati korang..tapi kan kalau dah siap tu simpan dulu dalam peti sejuk around 1 hour pastu barulah bley ngap!..muahahahah

No comments:

Post a Comment